علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس

علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس

ایجاد صدایی متفاوت از ماشین لباسشویی به طور ناگهانی، می تواند نگران کننده باشد. صدای خاصی که دستگاه هنگام خشک کردن لباس ها ایجاد می‌کند، ممکن است کلیدی برای درک آن باشد که مشکل چیست و چقدر جدی خواهد بود. محدود کردن نوع صدایی که از سوی دستگاه ایجاد می شود، اولین گام برای فهمیدن آن است که دقیقاً چه چیزی رخ داده است. در اینجا علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس را بررسی کرده و برخی از صداهای رایجی که ممکن است دستگاه ایجاد کند، را مطرح نموده ایم.

صداهای خاص در دستگاه

در حالی که ممکن است دستگاه های قدیمی به آرامی دستگاه های جدید کار نکنند، نادیده گرفتن صدا می تواند منجر به مشکلات و خرابی های قابل توجهی شود. صداهای خاص می توانند شاخص های خوبی برای نگاه کردن به مسائل دستگاه باشند، بنابراین باید به دقت گوش دهید تا مشخص کنید که خشک کن شما چه نوع صدایی را منتشر می کند.

تعمیر ماشین لباسشویی بوش

صدای جیر جیر، ساییدن، جیغ زدن، کوبیدن، و غرش همه نشان دهنده قطعات منحصر به فرد معیوب یا خراب هستند. عیب‌ یابی خودتان می ‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود، بنابراین فهرستی از مشکلات و راه‌حل ‌های معمولی آورده شده است تا به شما کمک شود که بهترین اقدام را انتخاب کرده، خودتان دستگاه را تعمیر کنید یا با یک متخصص تماس بگیرید.

دلایل احتمالی کوبیدن لباسشویی:

هنگامی که ماشین لباسشویی، صدای بلندی از خود تولید می کند که حالت کوبنده دارد، به طور معمول، غلتک فرسوده علت آن است. وقتی که این قسمت، با دیگ، اتصال محکمی برقرار نمی کند، هنگام چرخش دیگ، صدایی را می شنوید که شبیه به کوبیدن به بدنه است. در صورتی که علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس همین بخش باشد، می بایست قطعه را تعویض کنید.

این در حالی است که اگر غلتک در شرایط خوبی است، ممکن است ضربه زدن از یک تسمه آسیب دیده یا فرسوده باشد. اکثر شرکت‌ های تعمیر لوازم خانگی، در این شرایط، غلتک، تسمه و قرقره را به طور همزمان تعویض می ‌کنند تا مطمئن شوند هر سه به درستی با هم کار می‌کنند و به طور یکنواخت فرسوده می ‌شوند.

صدای جیرجیر در ماشین لباسشویی:

اگر قطعه‌ ای به نام قرقره به ‌درستی کار نکند، ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن، می‌تواند صدای جیرجیر بلندی ایجاد کند. قرقره، تسمه دیگ را می کشد تا در حین چرخش دستگاه، از لیز خوردن آن جلوگیری کند. علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس می تواند همین بخش باشد. زیرا ایجاد اصطکاک باعث فرسودگی قرقره شده و اغلب دلیل صدای جیر جیر است.

اغلب به محض اینکه لباسشویی را با یک بار لباس روشن می کنید، متوجه صدای جیر جیر می شوید. همانطور که قرقره سریعتر می چرخد، احتمالاً صدا نیز بلندتر می شود. می توانید قرقره را بررسی کنید تا ببینید مشکل از آن است یا خیر. با برداشتن پانل دسترسی جلو یا پایین آن را بررسی کنید. قرقره و شفت در کنار موتور محرک قرار دارند.

پس از برداشتن تسمه، قرقره را به صورت دستی بچرخانید. اگر به آرامی نمی چرخد یا علائمی از سایش یا آسیب دیدید، باید قرقره و احتمالاً شفت را تعویض کنید. اگر تشخیص داده اید که قرقره معیوب بوده و علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس است، وقت آن رسیده که آن را تعویض کنید.
یک تکنسین لوازم خانگی قادر خواهد بود با خیال راحت و کارآمد این قطعه را تعویض کند. استفاده مداوم، می تواند منجر به نقص عمده در دستگاه شود، بنابراین باید استفاده از ماشین لباسشویی را تا زمان تعمیر متوقف کنید.

صدایی شبیه به سنگ زنی

مانند بسیاری از قطعات ماشین لباسشویی، یاتاقان تکیه گاه دیگ است که می تواند به مرور زمان فرسوده شود و صدای سنگ زنی ایجاد کند. یاتاقان، از قسمت پشتی دستگاه پشتیبانی می کند تا لباسشویی به خوبی عمل کند. برای عیب یابی این قسمت، لباسشویی را از برق بکشید، پنل جلویی و تسمه را جدا کنید. در این مرحله می توانید با دست دیگ را بچرخانید.

اگر یاتاقان فرسوده شده باشد، متوجه خواهید شد که چرخش آن سخت است و صدای ساییدگی ایجاد می شود و علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس می باشد. بنابراین، زمان تعویض فرا رسیده است. اگر تشخیص داده اید که بلبرینگ دیگ عقب باید تعویض شود، باید برای تهیه قطعات مناسب همچون شفت، بلبرینگ، تسمه و پیچ اقدام کنید.

برای تعویض این بخش، جریان برق را قطع کنید. با باز کردن کابینت و برداشتن دیگ، به بلبرینگ دسترسی پیدا می کنید. یک پیچ را از پایه نگهدارنده واقع در دیواره پشتی ماشین لباسشویی جدا کنید. بلبرینگ را از یک طرف، جدا کرده و پیچ را عوض کنید.

پیچ را از طرف دیگر پایه بیرون آورده و یاتاقان را بردارید. گریس با دمای بالا را در سوراخ کوچک، بین دو پیچی که به تازگی جدا کرده اید و همچنین سوراخ در یاتاقان جایگزین قرار دهید. قطعه فلزی کوچک را از دیواره یاتاقان جدا کرده و آن را با یک یاتاقان نگهدارنده جدید جایگزین کنید.

بلبرینگ جایگزین را در پایه نگهدارنده قرار دهید و در جای خود پیچ کرده و آن را با گریس با دمای بالا پر کنید. در این بخش، دیگ را دوباره نصب نموده و قطعات را به جای خود برگردانید. توجه داشته باشید که در صورتی که در این خصوص مهارتی ندارید، لازم است که از یک تکنیسین لوازم خانگی جهت بررسی علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس ، کمک بخواهید.

صدای ضربان در ماشین لباسشویی:

درزگیر پاره شده و آسیب دیده دیگ، می تواند صدای ضربان های مکرر ایجاد کند. زیرا هوای اضافی وارد دیگ لباسشویی می شود. این قطعه قرار است فضای بین دیگ و دیوارهای جلو و عقب را کاهش دهد، اما اغلب پس از سال ‌ها استفاده فرسوده می‌شود. همچنین ممکن است متوجه پارگی یا لکه های سیاه روی لباس خود شوید، زیرا هنگام چرخش دیگ، در میان لباس ها گیر می کنند.

مهر و موم دیگ، از مواد نمدی مانند ساخته شده است و لباس می تواند در شکاف آشکاری که در آن مهر و موم پاره یا آسیب دیده ایجاد شده است، گیر کند. برای تعیین اینکه آیا مهر و موم دیگ، علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس و باعث ایجاد صدای ضربان های مکرر شده است یا خیر، منبع تغذیه را قطع کنید، کابینت لباسشویی را باز کرده و دیگ را بردارید.

سپس علائم خرابی را بررسی کرده و مهر و موم نمدی را از دیگ جدا کنید و باقی مانده ها را با کاغذ سنباده ریز تمیز نمایید. از پاک کننده مایع، برای تمیز کردن لبه درام استفاده کرده و آنرا کاملا خشک کنید. یک مهر و موم جدید را در اطراف دیگ قرار دهید و با چسب درزگیر، زیر و اطراف دیگ را به خوبی پوشش دهید. پس از خشک شدن، دیگ را دوباره نصب کرده و کابینت را ببندید. این می تواند کاملاً کار فشرده باشد و ممکن است به یک تکنسین خدمات حرفه ای نیاز داشته باشد.

چگونگی جلوگیری از تولید صداهای بلند در ماشین لباسشویی

نگهداری پیشگیرانه برای ماشین لباسشویی، کمک می کند تا سال های زیادی، در اوج عمل کند. همیشه قبل از هر مرحله بارگیری، فیلتر را تمیز کنید تا جریان هوا قوی باشد. پرز اضافی می تواند منجر به سوختن ترموستات یا فیوز حرارتی شود. همچنین، پرز بیش از حد می تواند قسمت های متحرک مانند غلتک های دیگ و قرقره های غیرفعال را مسدود کند که علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس خواهد بود.

از جمله مواردی که در ایجاد صدای دستگاه موثرند می توان به قطعاتی همچون پوشش دیگ، بلبرینگ، غلتک و شفت پشتیبانی دیگ، تسمه محرک، قرقره زنجیر، مهر و موم دیگ نمدی، چرخ دمنده ، موتور اشاره نمود که باید برای بررسی هر یک از آنها، اقدامات خاصی را انجام دهید. در صورتی که در این کار تخصصی ندارید، لازم است که از کارشناسان فنی ما کمک بخواهید.

پوشش دیگ:

اگر در حین چرخاندن دیگ، صدای خراشیدن می شنوید، ممکن است ایراد از لغزنده های پشتیبان بیرونی دیگ باشد. آنها تفلون، پلاستیک یا نایلون هستند که دارای پوشش پشتی با چوب پنبه یا گاهی اوقات نمد دارند و در خارج از قسمت جلویی درام در دو طرف قرار می گیرند. با برداشتن کابینت لباسشویی، می‌توانید بررسی کنید که آیا آن ها دچار فرسایش شده اند و دیگ روی فلز خراشیده شده‌ است.

بلبرینگ دیگ:

هنگامی که خشک کن شما هنگام چرخش جیرجیر می کند، باید بررسی کنید که آیا به بلبرینگ جدید نیاز دارد یا خیر. یاتاقان دیگ یا شفتی خواهد بود که به یک بوش یا نوعی توپی و سوکت متصل است، اما در پشت دیگ قرار دارد که می تواند علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس باشد.

بلبرینگ ماشین لباسشویی

غلتک و شفت پشتیبانی دیگ:

صدای جیغ یا کوبیدن نیز می تواند نشان دهنده فرسودگی غلتک های دیگ باشد. غلتک ها را می توان از شفت جدا کرد تا بازرسی شده و یا برای تمیز کردن یا روانکاری اقدام گردند تا به دیگ اجازه چرخش آزادانه بدهد. محور چرخش غلتک ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فرسوده نشده است. می‌توانید شفت یا مجموعه غلتک‌ها را در صورت فرسوده شدن تعویض کنید.

تسمه محرک:

تسمه محرک دیگ ماشین لباسشویی را می چرخاند، اما اگر با افزایش سن و استفاده نامناسب، انعطاف ناپذیر یا فرسوده شده باشد، می تواند صدای کوبنده ایجاد کند. بسته به مدل خود، با نگاه کردن به پشت پانل جلویی یا زیر قسمت بالای خشک کن، تسمه را در اطراف دیگ پیدا خواهید کرد. اگر به نظر می رسد تسمه، کارآیی خود را از دست داده است و علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس می باشد، می توانید آن را تعویض کنید.

کوپلینگ:

برخی از ماشین های لباسشویی، از نوع موتور دایرکت درایو هستند که در آن ها تسمه به کار گرفته نشده است. کوپلینگ در این نوع از دستگاه ها، وظیفه دارد تا بین موتور و جعبه دنده، انتقال قدرت را صورت دهد. بین هر دو قطعه پلاستیکی کوپلینگ، یک قطعه لاستیکی وجود دارد که به مرور زمان می تواند دچار فرسودگی شده و صدای نامناسبی را ایجاد کند.

قرقره زنجیر:

صدای جیرجیر که احتمالاً اخیراً بیشتر شبیه به کوبیدن یا خراشیدن شده است، می تواند سرنخی از این باشد که مشکل از قرقره منشا می گیرد. قرقره به سرعت می چرخد، بنابراین اصطکاک در اینجا می تواند آن را فرسوده کند. می ‌توانید با جدا کردن دستگاه از برق و برداشتن پانل دسترسی پایین یا پانل جلویی و یافتن قرقره و محور آن که معمولاً در پایه کنار موتور محرک است، این بخش را بررسی کنید. در صورت فرسوده بودن می توانید قرقره و همچنین محور آن را تعویض کنید.

مهر و موم نمدی دیگ:

یکی دیگر از منابع احتمالی صدای خراشیدن یا ضربه زدن، پارگی در مهر و موم نمدی دیگ است. این مهر و موم ها یک بالشتک برای جلوگیری از ساییدگی دیگ ماشین لباسشویی در برابر دیواره های دستگاه هستند و از ورود هوای بیش از حد به دیگ جلوگیری می کنند. اما اگر مواد نمدی از نوع مهر و موم به دلیل افزایش سن و استفاده فرسوده شود، لباس ها می توانند در حین چرخش دیگ در شکاف گیر کنند و علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس به همراه صداهایی مانند ضربات و خراش است.

دلایلی که ماشین لباسشویی شما صدای کوبیدن می دهد

چرخ دمنده:

کوبیدن بلند یا غرش، علامت معمولی شل شدن چرخ دمنده است. این قطعه پلاستیکی هوا را در دستگاه هدایت می کند. این کار را از محفظه گرمایش از طریق دیگ و سپس به خروجی آن از طریق دریچه اگزوز انجام می دهد. به طور کلی، چرخ دمنده را به صورت رزوه ای یا بست به انتهای شفت موتور خواهید دید. محفظه چرخ دمنده را بررسی کنید تا ببینید هر گونه زباله در حرکت چرخ، تداخل دارد یا خیر. سایش را در توپی چرخ، در محل اتصال به شفت بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به تعویض چرخ دمنده دارید یا خیر.

پمپ تخلیه:

در برخی از مواقع، علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس ، ایراد ایجاد شده در پمپ تخلیه است. این بخش از ماشین لباسشویی، وظیقه دارد تا آب داخلی دیگ را تخلیه نماید. در صورتی که این بخش از دستگاه، دچار خرابی شده باشد، می تواند لرزش و یا صداهای بلندی را در ماشین لباسشویی ایجاد کند. برای بررسی آسیب دیدگی پمپ تخلیه، می توانید از یک تکنیسین کمک بخواهید.

موتور:

دیگ ماشین لباسشویی، توسط یک موتور، چرخانده می شود که عمل خشک کردن لباس ها را نیز به انجام می رساند. آیا دستگاه صدای تق تق می دهد؟ این می تواند یک قطعه در موتور باشد که شل شده است. اگر بوش یا بلبرینگ موتور آسیب ببیند، ممکن است صدایی بلند بشنوید. در صورت خرابی یکی از کلیدها یا سیم پیچ های موتور می تواند زمزمه ایجاد کند. این یک بخش تخصصی در ماشین لباسشویی است که می تواند در علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس نیز نقش داشته باشد. برای این کار، توصیه می شود از تکنیسین های فنی ما یاری بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

2 دیدگاه برای “علت صدا دادن لباسشویی هنگام خشک کردن لباس

  1. ندا گفته:

    سلام – لباسشویی ما هنگام دور تند صدای تق تق میده ولی دور پایین صدا نداره علتش از چی میتونه باشه

    • مدیر سایت گفته:

      سلام و عرض ادب ، به دلیل خرابی شفت بلبرینگ دستگاه می باشد. تعمیرکار باید دستگاه بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *