خطای EF در سنسور آب یخچال فریزرهای بوش

خطای EF در سنسور آب

از سری لوازم خانگی بوش ، یخچال فریزر های امروزی با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی به قطعات و قابلیت های جدید تجهیز شده اند از جمله این تجهیزات مدرن انواع سنسور ها هستند، که در ساختمان یخچال به کار می روند، یکی از مهم ترین سنسور ها در یخچال فریزر سنسور دیفراست می باشد که خرابی این سنسور در یخچال فریزر مشکلات قابل توجه ای را به وجود می آورد به همین علت لازم است فورا آن را  تعمیر کرد.

قبل از اینکه بخواهیم شما را درموضوع تعمیر یخچال فریزر بوش با نحوه خطای EF در سنسور آب در یخچال های فریزر آشنا کنیم، لازم است که اول بدانیم این ارور  بر روی چه قسمتی از یخچال تاثیر می گذارد و باعث چه عملکردی در یخچال فریزر می شود تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نقش سنسور شمارنده اب(دیفراست) در یخچال فریزر

سنسور دیفراست یخچال جز آن دسته از سنسور هایی است که بر اساس تغییرات دما کار میکند، اگر دمای قطعه گرما دهنده به منظور از بین بردن برفک های موجود در یخچال بیش از حد بالا رود، این سنسور وارد عمل شده و آن را خاموش می کند. عملکرد سنسور دیفراست مانع از آسیب دیدن اواپراتوریخچال می شود. این سنسور در یخچال های امروزی اکثرا از نوع NTC می باشد.

به این صورت که اگر دمای محیط افزایش یابد، میزان هدایت الکتریکی نیز افزایش می یابد و مقاومت الکتریکی کاهش می یابد، سنسور دیفراست معمولا با هر ده ساعت فعالیت کمپرسور یک بار عمل کرده، و عمل دیفراست با یخ زدایی را انجام می دهد.

سنسور دیفراست از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

سیستم دیفراست شامل قطعات مختلفی است، که از جمله این موارد می توان به ترمودیسک، ترموفیوز، سنسور دیفراست، تایمر دیفراست، المنت و برو الکترونیکی اشاره کرد.

خطای EF در سنسور آب

سنسور دیفراست یخچال در کجا قرار دارد؟

هرجا که اپراتور وجود داشته باشد، قطعه دیفراست هم نیز در همانجا قرار دارد. برای دسترسی به این قطعه، محفظه ای که معمولا کف یا داخل رو به روی بدنه فریزر تعبیه شده است را می توانید باز کنید تا به این قطعه دسترسی داشته باشید.

خطا یا ارور EF بیانگر چیست؟

این خطا در یخچال فریزر بیانگر این است که سنسور یخچال که از اهمیت بالایی در یخچال برخودار می باشد خراب شده، و باید آن را تعمیر کرد. با توجه به اهمیت بالایی که سنسور دیفراست در یخچال دارد حتما باید این قطعه عملکرد صحیحی داشته باشد، در غیر این صورت باعث آسیب رسیدن به یخچال می شود.

دلیل کار نکردن سنسور دیفراست در یخچال فریزر چیست؟

در صورت کار نکردن سنسور دیفراست با خطای EF در سنسور آب مواجه خواهید شد. همانطور که گفتیم این ارور نشانه ای مبنی بر خرابی سنسور دیفراست یخچال است.  سنسور دیفراست از قطعات مختلفی تشکیل شده که با کمک تمامی آنها از تشکیل شدن برفک ها جلوگیری می کند. در نتیجه با خراب شدن هریک از این قطعه ها کل سیستم دیفراست دچار مشکل خواهد شده و باعث از کار افتادن این سیستم می شود. وظیفه هماهنگ کردن عملکرد سیستم دیفراست با برد الکترونیکی اصلی دیفراست است؛ از این رو خراب شدن این برد نیز باعث کار نکردن این سیستم می شود.

چرا خرابی سنسور دیفراست اهمیت بالایی دارد؟

در یخچال فریزرهای قدیمی وجود برفک تقریبا امری عادی بود و همه فریزرها دچار برفک می شدند، اما امروزه در یخچال فریزرهای جدید نباید در فریزر برفک مشاهده شود، وجود آن نشانه خرابی یخچال فریزر است. در واقع یخچال فریزر ها به گونه ای طراحی شده اند که هر روز برفک ها را ذوب می کنند و آب حاصل از آنها برای خنک سازی موتور یخچال استفاده می شود.

حال اگر سنسور دیفراست خراب شده باشد، وجود برفک به درستی تشخیص داده نمی شود و سیستم دیفراست نمی تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. به همین خاطر ممکن است شما در یخچال فریزر خود برفک مشاهده کنید که این امر باعث داغ شدن بیش از حد موتور یخچال نیز می شود؛ به همین علت سنسور دیفراست در یخچال فریزر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ک در صورت خرابی آن فوراً باید تعمیر شود.

خطای EF در سنسور آب

نشانه های خرابی سنسور دیفراست

با توجه به اینکه اپراتور یخچال فریزر قابل رویت نمی باشد، لذا می توان نشانه های خرابی سنسور دیفراست یخچال فریزر را به این صورت بررسی کرد:

  1. دمای داخلی یخچال و فریزر گرم باشد.
  2. کار کردن مداوم و بی وقفه موتور یخچال.
  3. سرد نشدن بخش های یخچال فریزر در صورتی که دمای بخش فریزر پایین باشد.

این ۳ مورد بیان کننده خرابی سیستم دیفراست یخچال فریزر می باشد، از این موارد برای تشخیص خطا و ارورEF می توان استفاده کرد.

روش های تست سنسور دیفراست یخچال

برای بررسی سالم یا معیوب بودن سنسور دیفراست باید میزان مقاومت مشخص شود، برای این منظور ابتدا باید سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید و با استفاده از اهم متر مقاومت این قطعه سنجیده شود. اگر مقاومت صفر اهم باشد، نیاز به تعمیر سنسور وجود دارد، و اما اگر سایر مقادیر نمایش داده شود نشان دهنده سالم بودن سنسور است و لازم است سایر فاکتور ها از قبیل: دما و مقاومت دستگاه بررسی گردد.

همچنین شما از یک روش دیگر برای تشخیص خرابی سنسور دیفراست می توانید استفاده کنید برای این کار سنسور را در کف دست خود قرار دهید و یا به آن دما دهید اگر عمل کرد یعنی سالم است.

تعمیر سنسور دیفراست در یخچال فریزر

لازم به ذکر است که تعمیر سنسور دیفراست یخچال فریزر کاملا امری تخصصی بوده، و با توجه به قیمت بسیار بالای این گروه از لوازم خانگی، بهتر است به افراد حرفه ای درزمینه تعمیر یخچال فریزر، سپرده شود و از تعمیرات بدون دانش در این زمینه خودداری شود.

نتیجه گیری از مقاله تست سنسور دیفراست یخچال

شما با مطالعه دقیق این مقاله می توانید به صورت کامل با سنسور دیفراست یخچال آشنا شده و عملکرد آن را به خوبی متوجه شوید. شما با استفاده از نکات یاد شده در مطلب خطای EF در سنسور آب، به راحتی می توانید سیستم دیفراست یخچال را عیب یابی و ایراد به وجود آمده را برطرف نمایید.

Rate this post

2 دیدگاه برای “خطای EF در سنسور آب یخچال فریزرهای بوش

  1. مجید گفته:

    سلام مجیدم از اصفهان یه یخچال نوفراس بوش گاز R600تریزون نشتی داشت عوض کردم الان خیلی برفک میزند چکار گنم برفکا اب بشد چون گاز خطریه ترسیدم المنت بزارم لطفا راهنمایم کنید چکار کنم برفکش اب بشد بازم ممنون

    • پشتیبانی گفته:

      سلام دوست عزیز
      شما دستگاه را از حالت استاندارد خارج کردین و نباید تریزونی برای آن نصب میشد و با توجه ب توضیحات شما متاسفانه ما تا الان چنین کاری انجام ندادیم معمولا لوله ها را تعویض و مجدد فوم تزریق میکنیم در نهایت میتونی مشابهه یخچال های ایرانی از آن استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *